Υπάρχουν πολλοί Πορτογάλοι στο κυπριακό πρωτάθλημα. Είσαι αυτός με τα περισσότερα πρωταθλήματα και κύπελλα, πέντε στον αριθμό. Στους πόσους τίτλους λες να... σταματήσεις;Εγώ θέλω να σηκώσω όλες τις πιθανές κούπες. Οσες μπορώ να τις σηκώσω, θέλω να τις σηκώσω, είτε είναι Σούπερ Καπ, είτε Κύπελλο, είτε πρωτάθλημα. Τις θέλω όλες. Αν μπορώ να τις σηκώσω όλες, θα είμαι πολύ ευχαριστημένος. Οσες περισσότερες, τόσο το καλύτερο. Δεν θέλω να σταματήσω σε κάποιο αριθμό...
Φέτος με πόσους τίτλους θα είσαι ευχαριστημένος;Με όλους! Τους θέλουμε όλους. Κερδίσαμε το Σούπερ Καπ. Είμαστε πρώτοι στο πρωτάθλημα, αλλά μένει πολύ ακόμη, οπότε πρέπει να είμαστε προσγειωμένοι και να δουλέψουμε πολύ. Και το Κύπελλο είναι Κύπελλο, όλα μπορεί να συμβούν, είναι παιχνίδια που πάντα ο οποιοσδήποτε μπορεί να κερδίσει οποιονδήποτε, γι’ αυτό και πρέπει να προσπαθήσουμε και σ’ αυτό. Και το Τσάμπιονς Λιγκ, εντάξει, ξέρουμε ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να το σηκώσουμε, αλλά θα προσπαθήσουμε να φτάσουμε όσο πιο μακριά γίνεται.
Βασικός και αναντικατάστατος στον ΑΠΟΕΛ, όλοι λένε ότι είσαι από τους θεμέλιους λίθους της ομάδας. Οι φίλαθλοι τι σου λένε όποτε σε βλέπουν στο δρόμο;Πολλοί μου λένε ότι είμαι ένα σημαντικό κομμάτι, τους αρέσει πολύ ο τρόπος που παίζω, αλλά και η ανθρώπινη πλευρά μου, χαίρονται που είμαι στην ομάδα. Από την πλευρά μου εγώ πιστεύω ότι είμαι ένας παίκτης ακόμη, που είμαι εδώ για να βοηθήσω, για να κερδίσουμε όλα όσα μπορούμε. Ετσι αισθάνομαι. Δεν αισθάνομαι ότι είμαι παίκτης – κλειδί ή αστέρι. Αισθάνομαι ένας ακόμη παίκτης μίας μεγάλης ομάδας, όπως είναι το ΑΠΟΕΛ. Κάποιοι βέβαια μου λένε ότι εκπλήσσονται, αλλά εγώ πιστεύω ότι εκπλήσσονται όσοι δεν με έχουν παρακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια. Εγώ παραμένω ο ίδιος, συνεχίσω να δουλεύω κάθε μέρα όσο πιο σκληρά μπορώ για να βελτιώνομαι ως παίκτης.
Είναι η έκτη σου χρονιά στην ομάδα. Πιστεύεις ότι στον ΑΠΟΕΛ έχεις βρει τον παράδεισό σου;Είμαι πολύ ευχαριστημένος εδώ. Και για μένα είναι πολύ σημαντική η οικογένεια. Αρέσει πολύ και στη γυναίκα μου εδώ, γι’ αυτό τούτη τη στιγμή είναι ο παράδεισος. Διότι στο μέλλον μόνο ο Θεός γνωρίζει τι θα συμβεί.
«Ο ΑΠΟΕΛ αξίζει του σεβασμού μου»
Είπες ότι δεν ξέρεις τι γίνεται στο μέλλον. Εχεις συμβόλαιό μέχρι το 2013, αλλά μετά τις εμφανίσεις σου στο Τσάμπιονς Λιγκ αναμένονται προτάσεις. Θέλεις να αγωνιστείς σε ένα καλύτερο πρωτάθλημα ή θα προτιμούσες μία ανανέωση με τον ΑΠΟΕΛ;Αυτή τη στιγμή το μυαλό μου είναι μόνο στο να παίζω με τον ΑΠΟΕΛ και να γεννηθεί το παιδί μου, μια και σε ένα μήνα έρχεται. Τώρα το μυαλό μου είναι στον ΑΠΟΕΛ και στο να μείνω εδώ. Αλλά στο ποδόσφαιρο κάθε μέρα είναι μία διαφορετική μέρα. Και όλα μπορεί να γίνουν. Εγώ είμαι ανοιχτός σε νέα πράγματα, αλλά θα πρέπει να είναι κάτι νέο που να είναι επίσης καλό και για τον ΑΠΟΕΛ. Εχω κερδίσει πολλά πράγματα εδώ και πιστεύω ότι η ομάδα αξίζει του σεβασμού μου, πρέπει να σέβομαι την ομάδα. Οπότε αν είναι να φύγω... Ναι θα ήθελα να φύγω για ένα καλύτερο πρωτάθλημα, όπως όλοι οι παίκτες, είναι προφανές, αλλά αν είναι να φύγω, να είναι καλό και για τον ΑΠΟΕΛ.
Εχεις προτίμηση σε κάποιο πρωτάθλημα;Οχι, δεν έχω κάποια προτίμηση. Υπάρχουν πολλά ωραία πρωταθλήματα, όλος ο κόσμος ξέρει ποια είναι τα καλύτερα, το ισπανικό, το ιταλικό, το αγγλικό... Εγώ ήμουν ένα χρόνο στην Ισπανία και εκεί μου αρέσει πολύ. Το ποδόσφαιρο στην Ισπανία είναι πολύ όμορφο. Ολες οι ομάδες παίζουν μπάλα, είναι πιο κοντά στο στιλ παιχνιδιού μου. Αλλά αν πρέπει να πάω σε άλλη χώρα, δεν έχω κανένα πρόβλημα.
«Ο ΑΠΟΕΛ αξίζει του σεβασμού μου»
Είπες ότι δεν ξέρεις τι γίνεται στο μέλλον. Εχεις συμβόλαιό μέχρι το 2013, αλλά μετά τις εμφανίσεις σου στο Τσάμπιονς Λιγκ αναμένονται προτάσεις. Θέλεις να αγωνιστείς σε ένα καλύτερο πρωτάθλημα ή θα προτιμούσες μία ανανέωση με τον ΑΠΟΕΛ;Αυτή τη στιγμή το μυαλό μου είναι μόνο στο να παίζω με τον ΑΠΟΕΛ και να γεννηθεί το παιδί μου, μια και σε ένα μήνα έρχεται. Τώρα το μυαλό μου είναι στον ΑΠΟΕΛ και στο να μείνω εδώ. Αλλά στο ποδόσφαιρο κάθε μέρα είναι μία διαφορετική μέρα. Και όλα μπορεί να γίνουν. Εγώ είμαι ανοιχτός σε νέα πράγματα, αλλά θα πρέπει να είναι κάτι νέο που να είναι επίσης καλό και για τον ΑΠΟΕΛ. Εχω κερδίσει πολλά πράγματα εδώ και πιστεύω ότι η ομάδα αξίζει του σεβασμού μου, πρέπει να σέβομαι την ομάδα. Οπότε αν είναι να φύγω... Ναι θα ήθελα να φύγω για ένα καλύτερο πρωτάθλημα, όπως όλοι οι παίκτες, είναι προφανές, αλλά αν είναι να φύγω, να είναι καλό και για τον ΑΠΟΕΛ.
Εχεις προτίμηση σε κάποιο πρωτάθλημα;Οχι, δεν έχω κάποια προτίμηση. Υπάρχουν πολλά ωραία πρωταθλήματα, όλος ο κόσμος ξέρει ποια είναι τα καλύτερα, το ισπανικό, το ιταλικό, το αγγλικό... Εγώ ήμουν ένα χρόνο στην Ισπανία και εκεί μου αρέσει πολύ. Το ποδόσφαιρο στην Ισπανία είναι πολύ όμορφο. Ολες οι ομάδες παίζουν μπάλα, είναι πιο κοντά στο στιλ παιχνιδιού μου. Αλλά αν πρέπει να πάω σε άλλη χώρα, δεν έχω κανένα πρόβλημα.
Πού σου αρέσει να παίζεις περισσότερο, πού αποδίδεις καλύτερα; Αμυντικό χαφ ή πιο μπροστά, ως επιτελικός χαφ;Εμένα μου αρέσει να παίζω λίγο πιο μπροστά, με περισσότερη ελευθερία, αλλά επίσης μου αρέσει και να αμύνομαι και να επιτίθεμαι. Δεν μου αρέσει να είμαι μπροστά μόνο ή να μένω πίσω μόνο. Θέλω να κάνω λίγο από όλα. Στον ΑΠΟΕΛ είμαι καλά, γιατί παίζω ως αμυντικός χαφ, αλλά ο προπονητής μου δίνει μεγάλη ελευθερία για να βγω μπροστά λίγο παραπάνω, γι’ αυτό είμαι καλά εδώ. Αυτό που μου αρέσει κυρίως είναι να παίζω. Αν παίζω, δεν με απασχολεί σε ποια θέση παίζω.
Εχεις κάποιο πρότυπο στη θέση σου;Τώρα όχι. Παλιότερα μου άρεσε πολύ ο Ριβάλντο και ο Ζιντάν. Τώρα δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιος παίκτης που να πω ότι είναι το είδωλό μου. Υπάρχουν πολλοί παίκτες που μου αρέσουν, αλλά δεν παίζουν στη θέση μου. Αν έλεγα κάποιον, θα έλεγα τον Τσάβι και τον Ινιέστα. Είναι απίστευτοι.
Ξεκίνησες από τις ακαδημίες της Μπενφίκα, μετά πήγες στης Σεβίλλης; Τι σου έχουν αφήσει αυτές οι δύο σχολές;Στην Μπενφίκα ήμουν πέντε χρόνια. Εμαθα πολλά για το ποδόσφαιρο. Για ενάμιση χρόνο δούλευα με την πρώτη ομάδα. Τότε ήταν προπονητής ο Χοσέ Αντόνιο Καμάτσο, είχα μάθει πολλά αυτό τον ενάμιση χρόνο. Δεν έπαιξα σε πολλά παιχνίδια, αλλά έκανα προπονήσεις με την ομάδα όλο αυτό το διάστημα κι αυτό ήταν πολύ καλό για μένα και το εκμεταλλεύτηκα. Γιατί κέρδισα πολλά πράγματα που δεν είχα. Είμαι ευγνώμων στην Μπενφίκα για τις βάσεις που μου έθεσε. Στη Σεβίλλη ήμουν μόνο ένα χρόνο στη δεύτερη ομάδα. Πιστεύω ότι μου έκανε περισσότερο καλό εκτός αγωνιστικών χώρων παρά εντός, γιατί έμαθα πράγματα που συμβαίνουν στη ζωή. Με δίδαξε ότι το ποδόσφαιρο δεν είναι μόνο ό,τι συμβαίνει στον αγωνιστικό χώρο. Παρατήρησα ότι υπάρχουν πολλά πράγματα πίσω από το ποδόσφαιρο. Κι αυτό είναι κρίμα. Γιατί το ποδόσφαιρο θα έπρεπε να παίζεται μόνο στον αγωνιστικό χώρο. Αλλά εκεί είδα ότι συμβαίνουν πολλά από πίσω.
Οπως;Οπως μάνατζερ, παράγοντες, άνθρωποι που ενδιαφέρονται περισσότερο για τα χρήματα παρά για το ποδόσφαιρο. Αυτά έμαθα...
Εχεις κάποιο πρότυπο στη θέση σου;Τώρα όχι. Παλιότερα μου άρεσε πολύ ο Ριβάλντο και ο Ζιντάν. Τώρα δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιος παίκτης που να πω ότι είναι το είδωλό μου. Υπάρχουν πολλοί παίκτες που μου αρέσουν, αλλά δεν παίζουν στη θέση μου. Αν έλεγα κάποιον, θα έλεγα τον Τσάβι και τον Ινιέστα. Είναι απίστευτοι.
Ξεκίνησες από τις ακαδημίες της Μπενφίκα, μετά πήγες στης Σεβίλλης; Τι σου έχουν αφήσει αυτές οι δύο σχολές;Στην Μπενφίκα ήμουν πέντε χρόνια. Εμαθα πολλά για το ποδόσφαιρο. Για ενάμιση χρόνο δούλευα με την πρώτη ομάδα. Τότε ήταν προπονητής ο Χοσέ Αντόνιο Καμάτσο, είχα μάθει πολλά αυτό τον ενάμιση χρόνο. Δεν έπαιξα σε πολλά παιχνίδια, αλλά έκανα προπονήσεις με την ομάδα όλο αυτό το διάστημα κι αυτό ήταν πολύ καλό για μένα και το εκμεταλλεύτηκα. Γιατί κέρδισα πολλά πράγματα που δεν είχα. Είμαι ευγνώμων στην Μπενφίκα για τις βάσεις που μου έθεσε. Στη Σεβίλλη ήμουν μόνο ένα χρόνο στη δεύτερη ομάδα. Πιστεύω ότι μου έκανε περισσότερο καλό εκτός αγωνιστικών χώρων παρά εντός, γιατί έμαθα πράγματα που συμβαίνουν στη ζωή. Με δίδαξε ότι το ποδόσφαιρο δεν είναι μόνο ό,τι συμβαίνει στον αγωνιστικό χώρο. Παρατήρησα ότι υπάρχουν πολλά πράγματα πίσω από το ποδόσφαιρο. Κι αυτό είναι κρίμα. Γιατί το ποδόσφαιρο θα έπρεπε να παίζεται μόνο στον αγωνιστικό χώρο. Αλλά εκεί είδα ότι συμβαίνουν πολλά από πίσω.
Οπως;Οπως μάνατζερ, παράγοντες, άνθρωποι που ενδιαφέρονται περισσότερο για τα χρήματα παρά για το ποδόσφαιρο. Αυτά έμαθα...
Εχεις φορέσει ήδη το περιβραχιόνιο του αρχηγού. Πώς αισθάνθηκες την πρώτη φορά που το φόρεσες;Την πρώτη φορά δεν το περίμενα. Πραγματικά δεν το περίμενα, γιατί τότε ήταν ο Κόντης. Και το φυσιολογικό θα ήταν να είναι ο Κόντης αρχηγός. Αλλά κι εγώ είμαι εδώ αρκετά χρόνια, έχω πολύ καλή σχέση με τους συμπαίκτες μου, με τους φιλάθλους, με όλο τον κόσμο. Και πιστεύω ότι ο κόσμος με σέβεται επίσης, όπως και οι συμπαίκτες μου. Γι’ αυτό χαίρομαι πολύ που είμαι ένας από τους αρχηγούς του ΑΠΟΕΛ. Αλλά για μένα, ο αρχηγός, Ο αρχηγός, είναι ο Μαρίνος Σατσιάς κι εγώ είμαι ένας ακόμη που βοηθώ.
«Μετά τη νίκη επί της Ζενίτ το πίστεψα»
Πάμε στο Τσάμπιονς Λιγκ. Ποια στιγμή σου έχει μείνει περισσότερο χαραγμένη από την φάση των ομίλων;Στον όμιλο πιστεύω ότι τα παιχνίδια με την Πόρτο ήταν πολύ ωραία. Αυτό εδώ στην Λευκωσία ήταν εξαιρετικό για όλα όσα περάσαμε. Κερδίζαμε, δεχτήκαμε γκολ στο 87’ και αμέσως βάλαμε το δεύτερο. Νομίζω ότι αυτό ήταν το παιχνίδι που μας έδωσε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε και να προκριθούμε. Γι’ αυτό με σημάδεψε πολύ και μου άρεσε αυτό το παιχνίδι.
«Μετά τη νίκη επί της Ζενίτ το πίστεψα»
Πάμε στο Τσάμπιονς Λιγκ. Ποια στιγμή σου έχει μείνει περισσότερο χαραγμένη από την φάση των ομίλων;Στον όμιλο πιστεύω ότι τα παιχνίδια με την Πόρτο ήταν πολύ ωραία. Αυτό εδώ στην Λευκωσία ήταν εξαιρετικό για όλα όσα περάσαμε. Κερδίζαμε, δεχτήκαμε γκολ στο 87’ και αμέσως βάλαμε το δεύτερο. Νομίζω ότι αυτό ήταν το παιχνίδι που μας έδωσε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε και να προκριθούμε. Γι’ αυτό με σημάδεψε πολύ και μου άρεσε αυτό το παιχνίδι.
Υπήρχε και κάποιο παιχνίδι στα προκριματικά που σε σημάδεψε;Ναι, με την Βίσλα Κρακοβίας εδώ στη Λευκωσία. Ηταν ματσάρα! Η ομάδα ήταν... φαινόμενο και το χάρηκα αυτό το ματς. Η ομάδα ήταν εκεί, με τρομερή διάθεση για τη νίκη.
Τι συζητούσατε μεταξύ σας στα αποδυτήρια όταν έγινε η κλήρωση για τους ομίλους;Ξέραμε ότι αυτές οι ομάδες είναι πολύ δυνατές ομάδες. Λέγαμε όμως ότι πάμε να το προσπαθήσαμε, να κάνουμε το καλύτερο δυνατό. Αυτό που είχαμε στο μυαλό μας ήταν να πάρουμε περισσότερους βαθμούς από ό,τι δύο χρόνια πριν. Και σε ένα παιχνίδι ήδη είχαμε τους ίδιους βαθμούς. Ετσι μετά από εκείνο το παιχνίδι αρχίσαμε να το πιστεύουμε. Εμείς γνωρίζαμε και γνωρίζουμε την ποιότητα που έχουμε ως ομάδα. Γι’ αυτό λέγαμε πάντα ότι βγαίνουμε στο γήπεδο για να τα δώσουμε όλα, βοηθώντας ο ένας τον άλλο και στο τέλος θα δούμε τι θα γίνει. Αλλά στα 90 λεπτά πρέπει να τα δώσουμε όλα.
Είχε πει κάποιος από εσάς τη λέξη πρόκριση πριν ξεκινήσουν τα ματς του ομίλου;Αυτό μένει μεταξύ μας. Αρκετοί παίκτες κάναμε όνειρα, λέγαμε "να το ονειρευτούμε, να δουλέψουμε και στο τέλος βλέπουμε". Ξέραμε ότι ήταν πολύ δύσκολο. Ισως σκεφτόμασταν περισσότερο την τρίτη θέση και το Γιουρόπα Λιγκ. Αλλά μετά από κάθε παιχνίδι το κίνητρο και το όνειρο έρχονταν πιο κοντά. Ηρθε βήμα βήμα...
Μετά από ποιο παιχνίδι των ομίλων αρχίσατε να πιστεύετε ότι η πρόκριση είναι εφικτή;Εγώ πιστεύω μετά τον πρώτο αγώνα. Παίξαμε με την Ζενίτ, κερδίσαμε. Δεν είχαμε τίποτα να χάσουμε. Είχαμε μόνο να κερδίσουμε. Κι αυτό κάναμε. Προχωρούσαμε παιχνίδι με παιχνίδι και ψάχναμε αυτό που ονειρευόμασταν.
Τα δύο παιχνίδια με την Πόρτο ήταν πιο ιδιαίτερα για σένα ως Πορτογάλος;Ηταν ιδιαίτερα, όχι γιατί είχαμε απέναντί μας την Πόρτο, ήταν ιδιαίτερα γιατί αυτά τα ματς μας έδωσαν τη δυνατότητα να προκριθούμε. Γιατί σε δύο παιχνίδια πήραμε τέσσερις βαθμούς και αφήσαμε μία ομάδα πίσω μας. Γι’ αυτό ήταν σημαντικά ματς για μένα, όχι επειδή ήταν πορτογαλική ομάδα.
«Ο Μοουτίνιο μου είπε ότι δεν είμαστε έκπληξη»
Ποιος ήταν ο δυσκολότερος αντίπαλος – παίκτης που αντιμετώπισες στους ομίλους;Το είχα πει και από το ξεκίνημα, η Σαχτάρ είναι ομαδάρα. Είναι έκπληξη που έμεινε τελευταία. Γιατί για μένα είναι μία ομάδα που ξέρει να παίζει ποδόσφαιρο, να κυκλοφορεί τη μπάλα, οι παίκτες της μπροστά ξέρουν τι να κάνουν. Είναι πολύ ωραίο να βλέπεις την Σαχτάρ.
Ο πιο επικίνδυνος από τους παίκτες που αντιμετωπίσατε;Από την Ζενίτ ο Ντανί είναι ένας απίστευτος παίκτης. Από την Πόρτο ο Χουλκ είναι καλός παίκτης που μπορεί να κάνει τη διαφορά ανά πάσα στιγμή. Από τη Σαχτάρ μου αρέσει πολύ αυτός με το νούμερο 22 (σ.σ.: Ενρικ Μκχιταριάν), ο Αρμένιος, είναι πολύ καλός παίκτης.
Υπήρχε κάποιος αντίπαλος σ’ αυτά τα έξι παιχνίδια που σου είπε μετά κάτι ξεχωριστό μετά το ματς;Κάτι ιδιαίτερο όχι, μόνο μου είπε ότι ο ΑΠΟΕΛ δεν είναι έκπληξη.
Ποιος το είπε;Πρέπει να πω; Μίλησα με τον Μοουτίνιο, τον γνωρίζω γιατί είμαστε από την ίδια πόλη, το Πορτιμάο στο Αλγκάρβε της Πορτογαλίας. Μιλήσαμε και μου είπε ότι ο ΑΠΟΕΛ δεν είναι μία έκπληξη, γιατί έχει καλή ομάδα. Αλλά δεν περίμεναν ότι θα τους συμβεί ό,τι τους συνέβη.
Τι συζητούσατε μεταξύ σας στα αποδυτήρια όταν έγινε η κλήρωση για τους ομίλους;Ξέραμε ότι αυτές οι ομάδες είναι πολύ δυνατές ομάδες. Λέγαμε όμως ότι πάμε να το προσπαθήσαμε, να κάνουμε το καλύτερο δυνατό. Αυτό που είχαμε στο μυαλό μας ήταν να πάρουμε περισσότερους βαθμούς από ό,τι δύο χρόνια πριν. Και σε ένα παιχνίδι ήδη είχαμε τους ίδιους βαθμούς. Ετσι μετά από εκείνο το παιχνίδι αρχίσαμε να το πιστεύουμε. Εμείς γνωρίζαμε και γνωρίζουμε την ποιότητα που έχουμε ως ομάδα. Γι’ αυτό λέγαμε πάντα ότι βγαίνουμε στο γήπεδο για να τα δώσουμε όλα, βοηθώντας ο ένας τον άλλο και στο τέλος θα δούμε τι θα γίνει. Αλλά στα 90 λεπτά πρέπει να τα δώσουμε όλα.
Είχε πει κάποιος από εσάς τη λέξη πρόκριση πριν ξεκινήσουν τα ματς του ομίλου;Αυτό μένει μεταξύ μας. Αρκετοί παίκτες κάναμε όνειρα, λέγαμε "να το ονειρευτούμε, να δουλέψουμε και στο τέλος βλέπουμε". Ξέραμε ότι ήταν πολύ δύσκολο. Ισως σκεφτόμασταν περισσότερο την τρίτη θέση και το Γιουρόπα Λιγκ. Αλλά μετά από κάθε παιχνίδι το κίνητρο και το όνειρο έρχονταν πιο κοντά. Ηρθε βήμα βήμα...
Μετά από ποιο παιχνίδι των ομίλων αρχίσατε να πιστεύετε ότι η πρόκριση είναι εφικτή;Εγώ πιστεύω μετά τον πρώτο αγώνα. Παίξαμε με την Ζενίτ, κερδίσαμε. Δεν είχαμε τίποτα να χάσουμε. Είχαμε μόνο να κερδίσουμε. Κι αυτό κάναμε. Προχωρούσαμε παιχνίδι με παιχνίδι και ψάχναμε αυτό που ονειρευόμασταν.
Τα δύο παιχνίδια με την Πόρτο ήταν πιο ιδιαίτερα για σένα ως Πορτογάλος;Ηταν ιδιαίτερα, όχι γιατί είχαμε απέναντί μας την Πόρτο, ήταν ιδιαίτερα γιατί αυτά τα ματς μας έδωσαν τη δυνατότητα να προκριθούμε. Γιατί σε δύο παιχνίδια πήραμε τέσσερις βαθμούς και αφήσαμε μία ομάδα πίσω μας. Γι’ αυτό ήταν σημαντικά ματς για μένα, όχι επειδή ήταν πορτογαλική ομάδα.
«Ο Μοουτίνιο μου είπε ότι δεν είμαστε έκπληξη»
Ποιος ήταν ο δυσκολότερος αντίπαλος – παίκτης που αντιμετώπισες στους ομίλους;Το είχα πει και από το ξεκίνημα, η Σαχτάρ είναι ομαδάρα. Είναι έκπληξη που έμεινε τελευταία. Γιατί για μένα είναι μία ομάδα που ξέρει να παίζει ποδόσφαιρο, να κυκλοφορεί τη μπάλα, οι παίκτες της μπροστά ξέρουν τι να κάνουν. Είναι πολύ ωραίο να βλέπεις την Σαχτάρ.
Ο πιο επικίνδυνος από τους παίκτες που αντιμετωπίσατε;Από την Ζενίτ ο Ντανί είναι ένας απίστευτος παίκτης. Από την Πόρτο ο Χουλκ είναι καλός παίκτης που μπορεί να κάνει τη διαφορά ανά πάσα στιγμή. Από τη Σαχτάρ μου αρέσει πολύ αυτός με το νούμερο 22 (σ.σ.: Ενρικ Μκχιταριάν), ο Αρμένιος, είναι πολύ καλός παίκτης.
Υπήρχε κάποιος αντίπαλος σ’ αυτά τα έξι παιχνίδια που σου είπε μετά κάτι ξεχωριστό μετά το ματς;Κάτι ιδιαίτερο όχι, μόνο μου είπε ότι ο ΑΠΟΕΛ δεν είναι έκπληξη.
Ποιος το είπε;Πρέπει να πω; Μίλησα με τον Μοουτίνιο, τον γνωρίζω γιατί είμαστε από την ίδια πόλη, το Πορτιμάο στο Αλγκάρβε της Πορτογαλίας. Μιλήσαμε και μου είπε ότι ο ΑΠΟΕΛ δεν είναι μία έκπληξη, γιατί έχει καλή ομάδα. Αλλά δεν περίμεναν ότι θα τους συμβεί ό,τι τους συνέβη.
«Υπάρχει ρόστερ για να αντέξουμε σε όλες τις διοργανώσεις»
Μέχρι πού φτάνουν τα όνειρα του ΑΠΟΕΛ στο Τσάμπιονς Λιγκ;Στα όνειρα δεν υπάρχουν όρια. Αλλά ξέρουμε ότι όλες οι ομάδες που προκρίθηκαν είναι πολύ δυνατές. Και να θέλουμε να πετύχουμε κάτι, πρέπει να δουλεύουμε με τον ίδιο τρόπο, όπως μέχρι τώρα, όχι να πούμε θα κάνουμε αυτό, θα κάνουμε το άλλο, μόνο να σκεφτούμε ότι είναι 90 λεπτά ή μάλλον 180 με πολλή συγκέντρωση, πολλή δουλειά κι έτσι πρέπει να είναι κάθε παιχνίδι. Ονειρα υπάρχουν. Εγώ ονειρεύομαι να σηκώσω την κούπα! Αλλά είμαστε ο ΑΠΟΕΛ και ξέρουμε για τι δουλεύουμε.
Υπάρχει ήδη πολλή κούραση από τα συνεχόμενα παιχνίδια από τον Ιούλιο. Μπορεί να αντέξει παίζοντας σε Κύπρο και Ευρώπη και την άνοιξη;Ναι, πιστεύω πως ναι. Εγώ έχω και την εμπειρία πριν από δύο χρόνια, τι συνέβη την πρώτη φορά που παίξαμε στο Τσάμπιονς Λιγκ. Τότε δεν είχαμε πολλούς παίκτες για να κάνουμε αλλαγές. Φέτος όμως είναι αλλιώς. Εχουμε 24 παίκτες που μπορούν να παίξουν χωρίς η ομάδα να αισθάνεται πολύ τις αλλαγές. Γι’ αυτό πιστεύω ότι δεν θα έχουμε πολλά προβλήματα με την κούραση των παικτών.
Είναι μία ερώτηση που θα έχεις ακούσει πολλές φορές. Ποιο είναι το μυστικό αυτής της ομάδας;Το λέω πάντα, από την πρώτη μέρα. Για μένα το μυστικό είναι η ενότητα των παικτών. Είναι ο τρόπος, με τον οποίο ο καθένας βοηθά τον άλλο. Ετσι σκέφτομαι εγώ, ότι η ομάδα μας δεν έχει ένα αστέρι. Δεν έχει έναν παίκτη που παίρνει τη μπάλα και τα κάνει όλα. Εχει καλούς παίκτες, αλλά κερδίζουμε ως ομάδα. Γιατί δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει ένας παίκτης που παίρνει τη μπάλα και βάζει πέντε γκολ. Γι’ αυτό, για μένα, η ενότητα που έχει η ομάδα και η δουλειά που κάνει ο καθένας για τον άλλο συμβάλουν ώστε ο ΑΠΟΕΛ να είναι ο καλύτερος.
Πιστεύεις ότι ο Ιβάν Γιοβάνοβιτς είναι ένας από τους βασικούς υπεύθυνους αυτής της επιτυχίας;Ναι, δίχως αμφιβολία. Είναι εδώ τέσσερα χρόνια. Είναι ένας προπονητής με εξαιρετικές γνώσεις στο ποδόσφαιρο και έχει δώσει στην ομάδα αυτή την νοοτροπία. Της δουλειάς, της ενότητας, του αισθήματος σε όλους τους παίκτες ότι είναι όλοι σημαντικοί. Δεν έχει σημασία αν λέγεσαι Πίντο, αν λέγεσαι π.χ. Μαντούκα ή όπως αλλιώς λέγεσαι. Σημασία έχει να δουλεύεις. Αν θέλεις να παίζεις στην ομάδα, δούλεψε και θα έχεις την ευκαιρία σου.
Μετά από όσα έχετε κάνει στο Τσάμπιονς Λιγκ, πιστεύεις ότι ο επόμενος αντίπαλος θα υποτιμήσει τον ΑΠΟΕΛ;Πιστεύω πως όχι. Τώρα είμαστε σε μία φάση της σεζόν, όπου όλες οι ομάδες που είμαστε εκεί θέλουμε να συνεχίσουμε λίγο περισσότερο. Ολες οι ομάδες θέλουν να προκριθούν και να μην μείνουν εκεί. Και πολύ περισσότερο δεν θέλουν να μείνουν εκτός από μία ομάδα, όπως ο ΑΠΟΕΛ από την Κύπρο. Οπότε πιστεύω ότι θα μελετήσουν πολύ καλά τον ΑΠΟΕΛ και θα προσπαθήσουν πολύ για να μας αποκλείσουν.
«Δεν περιμέναμε να κλείνονται τόσες ομάδες πίσω»
Πάμε στο κεφάλαιο πρωτάθλημα. Ξεκινήσατε με απώλειες που άλλα χρόνια δεν συνηθίζατε να έχετε. Γιατί;Στην αρχή ήταν λίγο δύσκολο. Εμείς ξεκινήσαμε τη σεζόν λίγο πριν από τους υπόλοιπους. Και είχαμε πολύ δύσκολα παιχνίδια που απαιτούσαν μεγάλη συγκέντρωση, απαιτούσαν μεγάλη προσπάθεια από τους παίκτες. Είναι λίγο διαφορετικό να περνάς από το Τσάμπιονς Λιγκ στο κυπριακό πρωτάθλημα, όσο κι αν λέει ο κόσμος ότι δεν είναι έτσι, ότι είναι το ίδιο, ότι πρέπει να δουλέψουμε. Είναι πολύ διαφορετικό. Πιστεύω ότι το βλέπουμε αυτό σε όλους τους ανθρώπους που αποτελούν κομμάτι του ΑΠΟΕΛ, όχι μόνο στους παίκτες. Το βλέπεις στους οπαδούς, στους ανθρώπους που είναι με τον ΑΠΟΕΛ, τους παράγοντες, σε όλους. Ολοι όσοι αποτελούν μέρος της ζωής του ΑΠΟΕΛ το αισθάνονται αυτό. Γιατί ο κόσμος πιστεύει ότι αφού κερδίσαμε 2-1 την Ζενίτ, θα πρέπει να κερδίσουμε 5-0 την Ανόρθωση για παράδειγμα. Και δεν είναι έτσι. Στο ποδόσφαιρο δεν είναι έτσι. Για το ότι χάσαμε βαθμούς δεν πιστεύω ότι ο λόγος είναι ότι παίζουμε στο Τσάμπιονς Λιγκ. Για μένα υπάρχει ένα παιχνίδι που λέει πολλά, το ματς με την Νέα Σαλαμίνα. Πιστεύω ότι η ομάδα δούλεψε καλά σ’ αυτό το παιχνίδι. Ετρεξε πολύ, πάλεψε πολύ, είχαμε ευκαιρίες να σκοράρουμε και στο τέλος χάσαμε. Οχι επειδή η ομάδα δεν δούλεψε ή δεν πάλεψε. Από ατυχία, δεν ξέρω; Είχαμε 4-5 κλασικές ευκαιρίες για να βάλουμε γκολ. Και οι άλλοι κάνουν δύο σουτ προς την εστία και σου βάζουν γκολ. Μερικές φορές δεν είναι θέμα διάθεσης ή κινήτρου, δεν είναι θέμα τρόπου δουλειάς, γίνεται ό,τι θέλει ο Θεός. Ετσι είναι το ποδόσφαιρο.
Μέχρι πού φτάνουν τα όνειρα του ΑΠΟΕΛ στο Τσάμπιονς Λιγκ;Στα όνειρα δεν υπάρχουν όρια. Αλλά ξέρουμε ότι όλες οι ομάδες που προκρίθηκαν είναι πολύ δυνατές. Και να θέλουμε να πετύχουμε κάτι, πρέπει να δουλεύουμε με τον ίδιο τρόπο, όπως μέχρι τώρα, όχι να πούμε θα κάνουμε αυτό, θα κάνουμε το άλλο, μόνο να σκεφτούμε ότι είναι 90 λεπτά ή μάλλον 180 με πολλή συγκέντρωση, πολλή δουλειά κι έτσι πρέπει να είναι κάθε παιχνίδι. Ονειρα υπάρχουν. Εγώ ονειρεύομαι να σηκώσω την κούπα! Αλλά είμαστε ο ΑΠΟΕΛ και ξέρουμε για τι δουλεύουμε.
Υπάρχει ήδη πολλή κούραση από τα συνεχόμενα παιχνίδια από τον Ιούλιο. Μπορεί να αντέξει παίζοντας σε Κύπρο και Ευρώπη και την άνοιξη;Ναι, πιστεύω πως ναι. Εγώ έχω και την εμπειρία πριν από δύο χρόνια, τι συνέβη την πρώτη φορά που παίξαμε στο Τσάμπιονς Λιγκ. Τότε δεν είχαμε πολλούς παίκτες για να κάνουμε αλλαγές. Φέτος όμως είναι αλλιώς. Εχουμε 24 παίκτες που μπορούν να παίξουν χωρίς η ομάδα να αισθάνεται πολύ τις αλλαγές. Γι’ αυτό πιστεύω ότι δεν θα έχουμε πολλά προβλήματα με την κούραση των παικτών.
Είναι μία ερώτηση που θα έχεις ακούσει πολλές φορές. Ποιο είναι το μυστικό αυτής της ομάδας;Το λέω πάντα, από την πρώτη μέρα. Για μένα το μυστικό είναι η ενότητα των παικτών. Είναι ο τρόπος, με τον οποίο ο καθένας βοηθά τον άλλο. Ετσι σκέφτομαι εγώ, ότι η ομάδα μας δεν έχει ένα αστέρι. Δεν έχει έναν παίκτη που παίρνει τη μπάλα και τα κάνει όλα. Εχει καλούς παίκτες, αλλά κερδίζουμε ως ομάδα. Γιατί δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει ένας παίκτης που παίρνει τη μπάλα και βάζει πέντε γκολ. Γι’ αυτό, για μένα, η ενότητα που έχει η ομάδα και η δουλειά που κάνει ο καθένας για τον άλλο συμβάλουν ώστε ο ΑΠΟΕΛ να είναι ο καλύτερος.
Πιστεύεις ότι ο Ιβάν Γιοβάνοβιτς είναι ένας από τους βασικούς υπεύθυνους αυτής της επιτυχίας;Ναι, δίχως αμφιβολία. Είναι εδώ τέσσερα χρόνια. Είναι ένας προπονητής με εξαιρετικές γνώσεις στο ποδόσφαιρο και έχει δώσει στην ομάδα αυτή την νοοτροπία. Της δουλειάς, της ενότητας, του αισθήματος σε όλους τους παίκτες ότι είναι όλοι σημαντικοί. Δεν έχει σημασία αν λέγεσαι Πίντο, αν λέγεσαι π.χ. Μαντούκα ή όπως αλλιώς λέγεσαι. Σημασία έχει να δουλεύεις. Αν θέλεις να παίζεις στην ομάδα, δούλεψε και θα έχεις την ευκαιρία σου.
Μετά από όσα έχετε κάνει στο Τσάμπιονς Λιγκ, πιστεύεις ότι ο επόμενος αντίπαλος θα υποτιμήσει τον ΑΠΟΕΛ;Πιστεύω πως όχι. Τώρα είμαστε σε μία φάση της σεζόν, όπου όλες οι ομάδες που είμαστε εκεί θέλουμε να συνεχίσουμε λίγο περισσότερο. Ολες οι ομάδες θέλουν να προκριθούν και να μην μείνουν εκεί. Και πολύ περισσότερο δεν θέλουν να μείνουν εκτός από μία ομάδα, όπως ο ΑΠΟΕΛ από την Κύπρο. Οπότε πιστεύω ότι θα μελετήσουν πολύ καλά τον ΑΠΟΕΛ και θα προσπαθήσουν πολύ για να μας αποκλείσουν.
«Δεν περιμέναμε να κλείνονται τόσες ομάδες πίσω»
Πάμε στο κεφάλαιο πρωτάθλημα. Ξεκινήσατε με απώλειες που άλλα χρόνια δεν συνηθίζατε να έχετε. Γιατί;Στην αρχή ήταν λίγο δύσκολο. Εμείς ξεκινήσαμε τη σεζόν λίγο πριν από τους υπόλοιπους. Και είχαμε πολύ δύσκολα παιχνίδια που απαιτούσαν μεγάλη συγκέντρωση, απαιτούσαν μεγάλη προσπάθεια από τους παίκτες. Είναι λίγο διαφορετικό να περνάς από το Τσάμπιονς Λιγκ στο κυπριακό πρωτάθλημα, όσο κι αν λέει ο κόσμος ότι δεν είναι έτσι, ότι είναι το ίδιο, ότι πρέπει να δουλέψουμε. Είναι πολύ διαφορετικό. Πιστεύω ότι το βλέπουμε αυτό σε όλους τους ανθρώπους που αποτελούν κομμάτι του ΑΠΟΕΛ, όχι μόνο στους παίκτες. Το βλέπεις στους οπαδούς, στους ανθρώπους που είναι με τον ΑΠΟΕΛ, τους παράγοντες, σε όλους. Ολοι όσοι αποτελούν μέρος της ζωής του ΑΠΟΕΛ το αισθάνονται αυτό. Γιατί ο κόσμος πιστεύει ότι αφού κερδίσαμε 2-1 την Ζενίτ, θα πρέπει να κερδίσουμε 5-0 την Ανόρθωση για παράδειγμα. Και δεν είναι έτσι. Στο ποδόσφαιρο δεν είναι έτσι. Για το ότι χάσαμε βαθμούς δεν πιστεύω ότι ο λόγος είναι ότι παίζουμε στο Τσάμπιονς Λιγκ. Για μένα υπάρχει ένα παιχνίδι που λέει πολλά, το ματς με την Νέα Σαλαμίνα. Πιστεύω ότι η ομάδα δούλεψε καλά σ’ αυτό το παιχνίδι. Ετρεξε πολύ, πάλεψε πολύ, είχαμε ευκαιρίες να σκοράρουμε και στο τέλος χάσαμε. Οχι επειδή η ομάδα δεν δούλεψε ή δεν πάλεψε. Από ατυχία, δεν ξέρω; Είχαμε 4-5 κλασικές ευκαιρίες για να βάλουμε γκολ. Και οι άλλοι κάνουν δύο σουτ προς την εστία και σου βάζουν γκολ. Μερικές φορές δεν είναι θέμα διάθεσης ή κινήτρου, δεν είναι θέμα τρόπου δουλειάς, γίνεται ό,τι θέλει ο Θεός. Ετσι είναι το ποδόσφαιρο.
Σας ενοχλούσαν αυτά που έλεγαν κάποιοι οπαδοί σας ότι προτιμάτε να παίζετε καλά στην Ευρώπη και όχι στο πρωτάθλημα;Εμένα δεν με ενόχλησε τίποτα, γιατί έχω τη συνείδησή μου ήσυχη ότι τα δίνω όλα. Οταν μπαίνω στο γήπεδο δουλεύω στο 100% με όποιον κι αν παίζουμε. Δεν έχει σημασία αν είναι η Ζενίτ ή η Πόρτο, αν είναι η Νέα Σαλαμίνα ή η Αναγέννηση ή οποιοσδήποτε. Τα δίνω όλα, οπότε για μένα δεν ήταν ενοχλητικό.
Αισθάνεστε και οι παίκτες μία κάποια απογοήτευση απέναντι στους οπαδούς, οι οποίοι προτιμούν να πηγαίνουν στα παιχνίδια του Τσάμπιονς Λιγκ και όχι τόσο του πρωταθλήματος;Οχι, είμαστε ήρεμοι με τους φιλάθλους. Ξέρουμε ότι τα δίνουν όλα για εμάς. Και είναι πολύ παθιασμένοι με τον ΑΠΟΕΛ. Είναι φυσιολογικό. Οταν πηγαίνεις σε ένα παιχνίδι του Τσάμπιονς Λιγκ με τρομερή ένταση, μετά δεν έχεις τόση όρεξη να πας σε αγώνα του πρωταθλήματος, γιατί κάνει κρύο, γιατί σε πονάει η πλάτη, γιατί δεν ξέρω... Είμαστε όμως ήρεμοι, γιατί ξέρουμε ότι στους φιλάθλους μας αρέσει πολύ η ομάδα.
Θεωρείς ότι ο ΑΠΟΕΛ έχει πρόβλημα με τις ομάδες που κλείνονται πίσω ή έχει λυθεί στα τελευταία ματς;Ηταν κι αυτό ένα πρόβλημα στα πρώτα παιχνίδια, γιατί δεν είχαμε συνηθίσει να κλείνονται τόσες ομάδες πίσω. Η Ανόρθωση, η οποία είναι μία μεγάλη ομάδα της Κύπρου, ήρθε στην έδρα μας και έμεινε πολύ πίσω, σχεδόν δεν έπαιξε το παιχνίδι ως ίσο προς ίσο. Περίμενε να βγούμε εμείς μπροστά. Μπορεί να είναι τακτική του αγώνα, ό,τι θέλει ο καθένας. Αλλά μία μεγάλη ομάδα, αν είναι μεγάλη ομάδα, πρέπει να παίζει στα ίσια. Γι’ αυτό στην αρχή κι αυτό, το ότι κλείνονταν όλοι πίσω, ήταν λίγο σκληρό για εμάς. Αλλά πλέον ξέρουμε τι να κάνουμε, ο προπονητής μίλησε μαζί μας και γνωρίζουμε καλύτερα τι πρέπει να κάνουμε μέσα στο γήπεδο.
«Ποτέ δεν φοβήθηκε ότι χάθηκε ο τίτλος»
Μετά από αυτές τις απώλειες ο ΑΠΟΕΛ επέστρεψε και είναι ήδη μπροστά. Τι σκεφτόσασταν όταν είχατε βρεθεί έξι βαθμούς πίσω από την Ομόνοια;Σκεφτόμασταν ότι έχουμε μία μεγάλη ομάδα. Και ξέρουμε ότι σε κάθε παιχνίδι πρέπει να τα δίνουμε όλα για να κερδίζουμε. Υπάρχει μόνο μία Μπαρτσελόνα. Ολοι οι υπόλοιποι και κερδίζουν και χάνουν. Ξέραμε ότι όλες οι ομάδες θα έχαναν βαθμούς. Και ξέραμε ότι εμείς έπρεπε να κάνουμε τη δουλειά μας. Αν παίζεις καλά και κερδίζεις τους αγώνες, δεν έχεις λόγο να ασχολείσαι με τους άλλους, γιατί όλοι θα χάσουν βαθμούς.
Φοβήθηκες κάποια στιγμή ότι χάθηκε αυτός ο τίτλος;Οχι, όχι, όχι, εγώ ποτέ δεν πιστεύω ότι είναι κάτι χαμένο μέχρι να χαθεί. Αν στο τέλος μένουν 9 βαθμοί να διεκδικήσεις και είσαι 11 βαθμούς πίσω, εκεί θα πω ότι είναι χαμένος. Αλλά αν είσαι 9 βαθμούς πίσω και έχει 10 να διεκδικήσεις, θα τα δώσω όλα.
Πριν από ένα μήνα ήσασταν στο -6, τώρα είστε μπροστά. Περιμένατε να καλύψετε τη διαφορά τόσο γρήγορα;Η αλήθεια είναι πως εγώ το περίμενα. Το περίμενα γιατί ξέρω ότι εδώ στην Κύπρο το πρωτάθλημα έχει αρκετή ποιότητα και όλες οι ομάδες δουλεύουν καλά. Δεν είναι εύκολο να κερδίσεις έναν αγώνα στην Κύπρο τώρα. Οι ομάδες δουλεύουν πολύ καλά. Οπως είπα και πριν, αν ο ΑΠΟΕΛ κάνει τη δουλειά του, μπορεί να είναι ήσυχο.
Πού κρίθηκε το ντέρμπι με την Ομόνοια;Το κλειδί μας είναι πάντα το ίδιο. Η ενότητα, η δουλειά της ομάδας.
«Δεν με ενδιαφέρει τι λέει η Ομόνοια»
Πώς κρίνεις τα παράπονα της Ομόνοιας για τη διαιτησία και τα υπονοούμενα που αφήνει για ευνοϊκή μεταχείριση του ΑΠΟΕΛ γενικά;Είναι η άποψη της Ομόνοιας. Εχει την άποψή της. Αυτό που έχω να πω εγώ είναι ότι ένας παίκτης της Ομόνοιας με χτύπησε στο πόδι και για δύο μέρες δεν μπορούσα να περπατήσω. Και δεν ξέρω ακόμη αν θα παίξω στο επόμενο παιχνίδι... Μάλλον εγώ θα έπρεπε να πω κάτι. Είδα κάποια στιγμιότυπα του αγώνα και δεν έχω δει κάποια φάση που να πεις «ο διαιτητής έκανε αυτό και γι’ αυτό ο ΑΠΟΕΛ κέρδισε». Οχι. Τα γκολ που βάλαμε είναι κανονικά γκολ. Κατά τη γνώμη μου ο διαιτητής δεν επηρέασε σε καμία περίπτωση το αποτέλεσμα. Και δεν με ενδιαφέρει τι λένε οι οπαδοί της Ομόνοιας.
Αισθάνεστε και οι παίκτες μία κάποια απογοήτευση απέναντι στους οπαδούς, οι οποίοι προτιμούν να πηγαίνουν στα παιχνίδια του Τσάμπιονς Λιγκ και όχι τόσο του πρωταθλήματος;Οχι, είμαστε ήρεμοι με τους φιλάθλους. Ξέρουμε ότι τα δίνουν όλα για εμάς. Και είναι πολύ παθιασμένοι με τον ΑΠΟΕΛ. Είναι φυσιολογικό. Οταν πηγαίνεις σε ένα παιχνίδι του Τσάμπιονς Λιγκ με τρομερή ένταση, μετά δεν έχεις τόση όρεξη να πας σε αγώνα του πρωταθλήματος, γιατί κάνει κρύο, γιατί σε πονάει η πλάτη, γιατί δεν ξέρω... Είμαστε όμως ήρεμοι, γιατί ξέρουμε ότι στους φιλάθλους μας αρέσει πολύ η ομάδα.
Θεωρείς ότι ο ΑΠΟΕΛ έχει πρόβλημα με τις ομάδες που κλείνονται πίσω ή έχει λυθεί στα τελευταία ματς;Ηταν κι αυτό ένα πρόβλημα στα πρώτα παιχνίδια, γιατί δεν είχαμε συνηθίσει να κλείνονται τόσες ομάδες πίσω. Η Ανόρθωση, η οποία είναι μία μεγάλη ομάδα της Κύπρου, ήρθε στην έδρα μας και έμεινε πολύ πίσω, σχεδόν δεν έπαιξε το παιχνίδι ως ίσο προς ίσο. Περίμενε να βγούμε εμείς μπροστά. Μπορεί να είναι τακτική του αγώνα, ό,τι θέλει ο καθένας. Αλλά μία μεγάλη ομάδα, αν είναι μεγάλη ομάδα, πρέπει να παίζει στα ίσια. Γι’ αυτό στην αρχή κι αυτό, το ότι κλείνονταν όλοι πίσω, ήταν λίγο σκληρό για εμάς. Αλλά πλέον ξέρουμε τι να κάνουμε, ο προπονητής μίλησε μαζί μας και γνωρίζουμε καλύτερα τι πρέπει να κάνουμε μέσα στο γήπεδο.
«Ποτέ δεν φοβήθηκε ότι χάθηκε ο τίτλος»
Μετά από αυτές τις απώλειες ο ΑΠΟΕΛ επέστρεψε και είναι ήδη μπροστά. Τι σκεφτόσασταν όταν είχατε βρεθεί έξι βαθμούς πίσω από την Ομόνοια;Σκεφτόμασταν ότι έχουμε μία μεγάλη ομάδα. Και ξέρουμε ότι σε κάθε παιχνίδι πρέπει να τα δίνουμε όλα για να κερδίζουμε. Υπάρχει μόνο μία Μπαρτσελόνα. Ολοι οι υπόλοιποι και κερδίζουν και χάνουν. Ξέραμε ότι όλες οι ομάδες θα έχαναν βαθμούς. Και ξέραμε ότι εμείς έπρεπε να κάνουμε τη δουλειά μας. Αν παίζεις καλά και κερδίζεις τους αγώνες, δεν έχεις λόγο να ασχολείσαι με τους άλλους, γιατί όλοι θα χάσουν βαθμούς.
Φοβήθηκες κάποια στιγμή ότι χάθηκε αυτός ο τίτλος;Οχι, όχι, όχι, εγώ ποτέ δεν πιστεύω ότι είναι κάτι χαμένο μέχρι να χαθεί. Αν στο τέλος μένουν 9 βαθμοί να διεκδικήσεις και είσαι 11 βαθμούς πίσω, εκεί θα πω ότι είναι χαμένος. Αλλά αν είσαι 9 βαθμούς πίσω και έχει 10 να διεκδικήσεις, θα τα δώσω όλα.
Πριν από ένα μήνα ήσασταν στο -6, τώρα είστε μπροστά. Περιμένατε να καλύψετε τη διαφορά τόσο γρήγορα;Η αλήθεια είναι πως εγώ το περίμενα. Το περίμενα γιατί ξέρω ότι εδώ στην Κύπρο το πρωτάθλημα έχει αρκετή ποιότητα και όλες οι ομάδες δουλεύουν καλά. Δεν είναι εύκολο να κερδίσεις έναν αγώνα στην Κύπρο τώρα. Οι ομάδες δουλεύουν πολύ καλά. Οπως είπα και πριν, αν ο ΑΠΟΕΛ κάνει τη δουλειά του, μπορεί να είναι ήσυχο.
Πού κρίθηκε το ντέρμπι με την Ομόνοια;Το κλειδί μας είναι πάντα το ίδιο. Η ενότητα, η δουλειά της ομάδας.
«Δεν με ενδιαφέρει τι λέει η Ομόνοια»
Πώς κρίνεις τα παράπονα της Ομόνοιας για τη διαιτησία και τα υπονοούμενα που αφήνει για ευνοϊκή μεταχείριση του ΑΠΟΕΛ γενικά;Είναι η άποψη της Ομόνοιας. Εχει την άποψή της. Αυτό που έχω να πω εγώ είναι ότι ένας παίκτης της Ομόνοιας με χτύπησε στο πόδι και για δύο μέρες δεν μπορούσα να περπατήσω. Και δεν ξέρω ακόμη αν θα παίξω στο επόμενο παιχνίδι... Μάλλον εγώ θα έπρεπε να πω κάτι. Είδα κάποια στιγμιότυπα του αγώνα και δεν έχω δει κάποια φάση που να πεις «ο διαιτητής έκανε αυτό και γι’ αυτό ο ΑΠΟΕΛ κέρδισε». Οχι. Τα γκολ που βάλαμε είναι κανονικά γκολ. Κατά τη γνώμη μου ο διαιτητής δεν επηρέασε σε καμία περίπτωση το αποτέλεσμα. Και δεν με ενδιαφέρει τι λένε οι οπαδοί της Ομόνοιας.
Είναι ο ΑΠΟΕΛ το μεγάλο φαβορί για τον τίτλο μετά τη νίκη στο ντέρμπι με την Ομόνοια;Νομίζω πως όχι. Υπάρχουν πολλά φαβορί στην Κύπρο. Η Ομόνοια είναι φαβορί, η Ανόρθωση είναι φαβορί, η ΑΕΛ είναι φαβορί, η ΑΕΚ έχει καλή ομάδα που μπορεί να κάνει ζημιές. Είμαστε φαβορί, όπως και οι υπόλοιποι.
Η γνώμη σου για αυτές τις τέσσερις ομάδες;Η Ομόνοια έχει καλή ομάδα, ξέρει να παίζει μπάλα, μπροστά έχει παίκτες μπροστά πολύ δυνατούς, γρήγορους. Είναι παίκτες που μπορούν να σκοράρουν ανά πάσα στιγμή, γιατί είναι πολύ ποιοτικοί. Η Ανόρθωση είναι μία ομάδα που παίζει πολύ καλά σαν σύνολο. Θεωρώ ότι τώρα όλοι οι παίκτες ξέρουν τι πρέπει να κάνουν. Δουλεύουν πολύ καλά, σαν ομάδα. Είναι πολύ δυνατή. Εμένα αυτή που με έχει εκπλήξει πολύ είναι η ΑΕΛ. Δουλεύει πολύ καλά, είναι πολύ δυνατή στη φυσική κατάσταση, η άμυνά της είναι εξαιρετική, σχεδόν δεν δέχεται γκολ. Κι όταν δεν δέχεσαι γκολ, κερδίζεις σχεδόν όλα τα παιχνίδια. Γι’ αυτό είναι πολύ δυνατοί. Την ΑΕΚ την ξέρουμε, δεν είναι ομάδα του σήμερα, και πέρυσι έκανε πολύ καλή χρονιά. Είναι μία ομάδα που ξέρει τι πρέπει να κάνει μέσα στο γήπεδο.
«Θέλω να παίξω στην Εθνική Κύπρου το συντομότερο»
Αλλάζουμε θέμα. Εθνική Κύπρου. Είσαι ήδη επτά χρόνια εδώ. Αισθάνεσαι ήδη Κύπριος;Ναι, λίγο. Με στνεοχωρεί που δεν μπορώ να μιλήσω καλά. Αλλά μου αρέσει πολύ.
Τι γνωρίζεις;Καταλαβαίνω κάποια πράγματα όταν μιλούν, όχι Κύπριος με Κύπριο γιατί μιλούν πολύ γρήγορα και είναι δύσκολο να τους καταλάβω. Αλλά όταν μιλούν στα ελληνικά δύο άνθρωποι που δεν είναι και οι δύο Κύπριοι, μπορώ να καταλάβω περισσότερα πράγματα. Αλλά προσπαθώ κάθε μέρα να μαθαίνω κάτι περισσότερο και να μιλάω σιγά - σιγά.
Μπορείς να πεις κάτι στα ελληνικά;Καλημέρα (γέλια).
Αυτό το ξέρεις από την πρώτη μέρα. Κάτι άλλο...Νίκη, πολύ σημαντικό. Εντάξει (γέλια);
Εχει γίνει πολλή κουβέντα για τη συμμετοχή σου στην Εθνική Κύπρου. Η επιθυμία σου ποια είναι;Επιθυμία μου είναι να βοηθήσω την Κύπρο. Αν οι άνθρωποι με θέλουν εδώ, εγώ είμαι έτοιμος να συνεισφέρω. Θα είναι μεγάλη τιμή για μένα να κληθώ. Θα τα δώσω όλα για να γίνει το όνομα της Κύπρου λίγο μεγαλύτερο.
Σε ποια φάση βρίσκεται το θέμα; Στις συζητήσεις με την Ομοσπονδία; Περιμένεις την έκδοση του διαβατηρίου;Τώρα δεν ξέρω πού βρίσκεται για να πω. Εχουν μιλήσει μαζί μου, τους έχω πει πως ναι, πως θα ήθελα πολύ να παίξω και είναι στη διαδικασία των εγγράφων.
Σου έχουν πει πότε θα είναι έτοιμα τα γραφεικρατικά;Οχι, ακόμη δεν ξέρω, αλλά ελπίζω να είναι το συντομότερο δυνατόν.
Από τη στιγμή που έγινε γνωστό το θέμα, είχες κάποια κρούση από την πορτογαλική ομοσπονδία;Οχι, κανένας δεν έχει μιλήσει μαζί μου από την Πορτογαλία. Εχω ξαναπεί ότι η πορτογαλική ομοσπονδία ήταν πριν από καιρό εδώ μαζί με την Εθνική για το ματς με την Κύπρο και κανένας δεν μίλησε μαζί μου, δεν μου είπε τίποτα. Εγώ είμαι πολύ ήρεμος, έχω παίξει στις μικρές Εθνικές της Πορτογαλίας και δίνω όλα σε κάθε παιχνίδι μου. Τώρα υπάρχει τηλεόραση σε όλο τον κόσμο. Αν δεν μου έχουν πει τίποτα είναι γιατί δεν με υπολογίζουν.
Σε έχει ενοχλήσει η στάση αυτή της Πορτογαλίας;Οχι. Ο ομοσπονδιακός προπονητής έχει τις επιλογές του. Αν με καλέσουν, είμαι ανοιχτός για την χώρα μου, αν όχι, είμαι και πάλι ήρεμος. Για μένα η Κύπρος είναι το δεύτερο σπίτι μου και θα βοηθήσω με μεγάλη μου χαρά.
Ηθελες να αποδείξεις κάτι περισσότερο στα παιχνίδια με την Πόρτο γι’ αυτό το λόγο;Οχι, θεωρώ ότι έχω αποδείξει ήδη αρκετά. Είμαι 27 ετών, δεν παίζω ένα χρόνο, αλλά σχεδόν 10 χρόνια. Ο κόσμος με ξέρει και όσοι δεν με ξέρουν υπάρχουν πολλά βίντεο στο ίντερνετ, μπορούν αν τα δουν, όποτε θέλουν. Οπότε δεν χρειαζόμουν να αποδείξω τίποτα κόντρα στην Πόρτο.
Μπορείς ωστόσο να πεις τη γνώμη σου για την Εθνική Πορτογαλίας, η οποία έχει καλούς παίκτες, αλλά αποτυγχάνει στις μεγάλες διοργανώσεις...Κάποιες φορές πιστεύω ότι δεν είναι αποτυχία. Γιατί όταν χάνεις από την Ισπανία 1-0, δεν είναι αποτυχία. Στέφθηκε πρωταθλήτρια κόσμου. Είναι και οι άλλες μεγάλες ομάδες. Η Πορτογαλία είναι μεγάλη ομάδα, με καλούς παίκτες, έχει μερικούς από τους καλύτερους παίκτες στον κόσμο. Είναι μεγάλη ομάδα, αλλά θα πρέπει να σκεφτόμαστε επίσης ότι και οι άλλες Εθνικές είναι επίσης μεγάλες. Γι’ αυτό δεν πρέπει να μιλάμε για αποτυχία. Απλά είναι πολύ δυνατά παιχνίδια ανάμεσα σε πολύ καλές Εθνικές και αν χάνεις από την Ισπανία ή τη Βραζιλία ή την Αργεντινή ή την Ιταλία ή τη Γερμανία δεν μπορείς να μιλάς για αποτυχία.
«Με τον Μοράις παίζουμε με κλειστά μάτια»
Πώς είναι η σχέση σου στον ΑΠΟΕΛ με τους υπόλοιπους Πορτογάλους και τους Βραζιλιάνους;Πολύ ήσυχη, είμαστε όλοι πολύ καλοί φίλοι, χαιρόμαστε πολύ τα παιχνίδια και τη ζωή.
Με ποιον έχεις καλύτερη σχέση;Με τον Μοράις, με τον Πάολο, με τον Μαντούκα, τον Αΐλτον, τον Μπαοβεντούρα, τον Μαρσίνιο, με όλους...
Θα μας πεις κάποιο αστείο που έχετε κάνει μεταξύ σας στα αποδυτήρια;Δεν θυμάμαι κάτι αυτή τη στιγμή.
Στον αγωνιστικό χώρο έχεις καλύτερη συνοχή με τον Νούνο Μοράις στο κέντρο;Ναι, δουλεύουμε μαζί εδώ και 3-4 χρόνια. Τώρα που παίζω λίγο πιο πίσω, παίζω πιο κοντά σ’ αυτόν. Μιλάμε την ίδια γλώσσα, είναι πιο εύκολο να συνηθίσεις να παίζεις έτσι. Στην αρχή ήταν ωραίο να παίζω μαζί του και τώρα έχουμε παίξει τόσα παιχνίδια μαζί που εγώ ξέρω τι θα κάνει κι αυτός ξέρει τι θα κάνω εγώ. Κι έτσι είναι πιο εύκολη η δουλειά.
Πρόσφατα είχες αφιερώσει ένα γκολ στο παιδί που έρχεται. Πότε γεννιέται;Σε έναν μήνα, τον Ιανουάριο.
Και το όνομα που θα πάρει;Κέβιν.
Εχεις κι ένα τατουάζ...Ναι, στο μπράτσο. Γράφει Λέιλα, είναι το όνομα της γυναίκας μου.
Η γνώμη σου για αυτές τις τέσσερις ομάδες;Η Ομόνοια έχει καλή ομάδα, ξέρει να παίζει μπάλα, μπροστά έχει παίκτες μπροστά πολύ δυνατούς, γρήγορους. Είναι παίκτες που μπορούν να σκοράρουν ανά πάσα στιγμή, γιατί είναι πολύ ποιοτικοί. Η Ανόρθωση είναι μία ομάδα που παίζει πολύ καλά σαν σύνολο. Θεωρώ ότι τώρα όλοι οι παίκτες ξέρουν τι πρέπει να κάνουν. Δουλεύουν πολύ καλά, σαν ομάδα. Είναι πολύ δυνατή. Εμένα αυτή που με έχει εκπλήξει πολύ είναι η ΑΕΛ. Δουλεύει πολύ καλά, είναι πολύ δυνατή στη φυσική κατάσταση, η άμυνά της είναι εξαιρετική, σχεδόν δεν δέχεται γκολ. Κι όταν δεν δέχεσαι γκολ, κερδίζεις σχεδόν όλα τα παιχνίδια. Γι’ αυτό είναι πολύ δυνατοί. Την ΑΕΚ την ξέρουμε, δεν είναι ομάδα του σήμερα, και πέρυσι έκανε πολύ καλή χρονιά. Είναι μία ομάδα που ξέρει τι πρέπει να κάνει μέσα στο γήπεδο.
«Θέλω να παίξω στην Εθνική Κύπρου το συντομότερο»
Αλλάζουμε θέμα. Εθνική Κύπρου. Είσαι ήδη επτά χρόνια εδώ. Αισθάνεσαι ήδη Κύπριος;Ναι, λίγο. Με στνεοχωρεί που δεν μπορώ να μιλήσω καλά. Αλλά μου αρέσει πολύ.
Τι γνωρίζεις;Καταλαβαίνω κάποια πράγματα όταν μιλούν, όχι Κύπριος με Κύπριο γιατί μιλούν πολύ γρήγορα και είναι δύσκολο να τους καταλάβω. Αλλά όταν μιλούν στα ελληνικά δύο άνθρωποι που δεν είναι και οι δύο Κύπριοι, μπορώ να καταλάβω περισσότερα πράγματα. Αλλά προσπαθώ κάθε μέρα να μαθαίνω κάτι περισσότερο και να μιλάω σιγά - σιγά.
Μπορείς να πεις κάτι στα ελληνικά;Καλημέρα (γέλια).
Αυτό το ξέρεις από την πρώτη μέρα. Κάτι άλλο...Νίκη, πολύ σημαντικό. Εντάξει (γέλια);
Εχει γίνει πολλή κουβέντα για τη συμμετοχή σου στην Εθνική Κύπρου. Η επιθυμία σου ποια είναι;Επιθυμία μου είναι να βοηθήσω την Κύπρο. Αν οι άνθρωποι με θέλουν εδώ, εγώ είμαι έτοιμος να συνεισφέρω. Θα είναι μεγάλη τιμή για μένα να κληθώ. Θα τα δώσω όλα για να γίνει το όνομα της Κύπρου λίγο μεγαλύτερο.
Σε ποια φάση βρίσκεται το θέμα; Στις συζητήσεις με την Ομοσπονδία; Περιμένεις την έκδοση του διαβατηρίου;Τώρα δεν ξέρω πού βρίσκεται για να πω. Εχουν μιλήσει μαζί μου, τους έχω πει πως ναι, πως θα ήθελα πολύ να παίξω και είναι στη διαδικασία των εγγράφων.
Σου έχουν πει πότε θα είναι έτοιμα τα γραφεικρατικά;Οχι, ακόμη δεν ξέρω, αλλά ελπίζω να είναι το συντομότερο δυνατόν.
Από τη στιγμή που έγινε γνωστό το θέμα, είχες κάποια κρούση από την πορτογαλική ομοσπονδία;Οχι, κανένας δεν έχει μιλήσει μαζί μου από την Πορτογαλία. Εχω ξαναπεί ότι η πορτογαλική ομοσπονδία ήταν πριν από καιρό εδώ μαζί με την Εθνική για το ματς με την Κύπρο και κανένας δεν μίλησε μαζί μου, δεν μου είπε τίποτα. Εγώ είμαι πολύ ήρεμος, έχω παίξει στις μικρές Εθνικές της Πορτογαλίας και δίνω όλα σε κάθε παιχνίδι μου. Τώρα υπάρχει τηλεόραση σε όλο τον κόσμο. Αν δεν μου έχουν πει τίποτα είναι γιατί δεν με υπολογίζουν.
Σε έχει ενοχλήσει η στάση αυτή της Πορτογαλίας;Οχι. Ο ομοσπονδιακός προπονητής έχει τις επιλογές του. Αν με καλέσουν, είμαι ανοιχτός για την χώρα μου, αν όχι, είμαι και πάλι ήρεμος. Για μένα η Κύπρος είναι το δεύτερο σπίτι μου και θα βοηθήσω με μεγάλη μου χαρά.
Ηθελες να αποδείξεις κάτι περισσότερο στα παιχνίδια με την Πόρτο γι’ αυτό το λόγο;Οχι, θεωρώ ότι έχω αποδείξει ήδη αρκετά. Είμαι 27 ετών, δεν παίζω ένα χρόνο, αλλά σχεδόν 10 χρόνια. Ο κόσμος με ξέρει και όσοι δεν με ξέρουν υπάρχουν πολλά βίντεο στο ίντερνετ, μπορούν αν τα δουν, όποτε θέλουν. Οπότε δεν χρειαζόμουν να αποδείξω τίποτα κόντρα στην Πόρτο.
Μπορείς ωστόσο να πεις τη γνώμη σου για την Εθνική Πορτογαλίας, η οποία έχει καλούς παίκτες, αλλά αποτυγχάνει στις μεγάλες διοργανώσεις...Κάποιες φορές πιστεύω ότι δεν είναι αποτυχία. Γιατί όταν χάνεις από την Ισπανία 1-0, δεν είναι αποτυχία. Στέφθηκε πρωταθλήτρια κόσμου. Είναι και οι άλλες μεγάλες ομάδες. Η Πορτογαλία είναι μεγάλη ομάδα, με καλούς παίκτες, έχει μερικούς από τους καλύτερους παίκτες στον κόσμο. Είναι μεγάλη ομάδα, αλλά θα πρέπει να σκεφτόμαστε επίσης ότι και οι άλλες Εθνικές είναι επίσης μεγάλες. Γι’ αυτό δεν πρέπει να μιλάμε για αποτυχία. Απλά είναι πολύ δυνατά παιχνίδια ανάμεσα σε πολύ καλές Εθνικές και αν χάνεις από την Ισπανία ή τη Βραζιλία ή την Αργεντινή ή την Ιταλία ή τη Γερμανία δεν μπορείς να μιλάς για αποτυχία.
«Με τον Μοράις παίζουμε με κλειστά μάτια»
Πώς είναι η σχέση σου στον ΑΠΟΕΛ με τους υπόλοιπους Πορτογάλους και τους Βραζιλιάνους;Πολύ ήσυχη, είμαστε όλοι πολύ καλοί φίλοι, χαιρόμαστε πολύ τα παιχνίδια και τη ζωή.
Με ποιον έχεις καλύτερη σχέση;Με τον Μοράις, με τον Πάολο, με τον Μαντούκα, τον Αΐλτον, τον Μπαοβεντούρα, τον Μαρσίνιο, με όλους...
Θα μας πεις κάποιο αστείο που έχετε κάνει μεταξύ σας στα αποδυτήρια;Δεν θυμάμαι κάτι αυτή τη στιγμή.
Στον αγωνιστικό χώρο έχεις καλύτερη συνοχή με τον Νούνο Μοράις στο κέντρο;Ναι, δουλεύουμε μαζί εδώ και 3-4 χρόνια. Τώρα που παίζω λίγο πιο πίσω, παίζω πιο κοντά σ’ αυτόν. Μιλάμε την ίδια γλώσσα, είναι πιο εύκολο να συνηθίσεις να παίζεις έτσι. Στην αρχή ήταν ωραίο να παίζω μαζί του και τώρα έχουμε παίξει τόσα παιχνίδια μαζί που εγώ ξέρω τι θα κάνει κι αυτός ξέρει τι θα κάνω εγώ. Κι έτσι είναι πιο εύκολη η δουλειά.
Πρόσφατα είχες αφιερώσει ένα γκολ στο παιδί που έρχεται. Πότε γεννιέται;Σε έναν μήνα, τον Ιανουάριο.
Και το όνομα που θα πάρει;Κέβιν.
Εχεις κι ένα τατουάζ...Ναι, στο μπράτσο. Γράφει Λέιλα, είναι το όνομα της γυναίκας μου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου